Schema GP-tävlingar 2018

Till startsidan för Formel 1.

Spela på F1, vinnare av racen, VM, Marcus Ericsson och mycket mer på Oddset.

Deltävling 1 - Australiens GP

Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne
23-25 mars 2018
Vinnare: Sebastian Vettel

Öppningsår: 1953
Kapacitet: 80 000 åskådare
Banlängd: 5,303 km
Varv: 58

Australiens Grand Prix är som vanligt först ut på Formel 1-året. Melbourne Grand Prix Circuit invigdes 1996 och är förmodligen bildskönast av samtliga banor på touren med den läckra sjön som mittpunkt. Banan är snabb och förhållandevis lättkörd, vilket generellt ger ganska få omkörningsmöjligheter. Förarna brukar kunna gå på full gas ca 60-65 procent av varvet. Förra årets race vanns av Vettel före antagonisten Hamilton som inte kunde förvalta sin pole position. Värt att notera är också att vi den 25:e mars drar tillbaka klockan en timme och ställer om till sommartid.

Deltävling 2 - Bahrains GP

Bahrain International Circuit, Sakhir
6-8 april 2018
Vinnare: Sebastian Vettel

Öppningsår: 70 000 åskådare
Kapacitet: 2004
Banlängd: 5,412 km
Varv: 57

En av de kurvigaste banorna på kalendern som också anses vara en av de säkraste tack vare stora avåkningssområden. Förra året var det Sebastian Vettel som knep segern i sin Ferrari före de båda Mercedesförarna Hamilton och Bottas. På grund av sitt läge mitt i öknen har arrangören tvingats spreja ett sorts lim över sanden runt banan för att den inte ska blåsa in över asfalten under loppet. Det är också den enda banan som inte delar ut champagne till vinnaren. Det första Bahrain Grand Prix kördes år 2004 vilket också var det första Formel 1-loppet i Mellanöstern. Loppet vanns av Michael Schumacher i sin Ferrari.

Deltävling 3 - Kinas GP

Shanghai International Circuit, Shanghai
13-15 april 2018
Vinnare: Daniel Ricciardo

Öppningsår: 2004
Kapacitet: 200 000 åskådare
Banlängd: 5,451 km
Varv: 56

Shanghai bjuder på på en av de mer svårbemästrade banorna. Fokus ligger på kurvhantering snarare än topphastighet och med få långa DRS-zoner har det på senare år varit relativt svårt att köra om. Förra året stod Lewis Hamilton högst upp på pallen efter ledning från start till mål. Med årets nya motorregler och däckalternativ kan det dock bli ändring på det. Det var också här en viss Michael Schumacher körde hem sin sista seger år 2006.

Deltävling 4 - Azerbajdzjans GP

Baku City Circuit, Baku
27-29 april 2018
Vinnare: Lewis Hamilton

Öppningsår: 2016
Kapacitet: 18 500 åskådare
Banlängd: 6,003 km
Varv: 51

Det första cityracet för säsongen körs i den azerbajdzjanska huvudstaden Baku. Ett race som äntrade programmet så sent som 2016. De sex kilometer långa varven gör banan till den näst längsta efter klassiska Spa och domineras av flera långa raksträckor. Höga hastigheter att vänta in i kurvorna vilket ofta ger ganska stökiga lopp. Det fick vi sannerligen bevittna förra året då loppet rödflaggades och således tvingade samtliga bilar i depå i dryga 20 minuter för att rensa banan från bildelar. Det blev ytterligare ett par vändor bakom säkerhetsbil och tillslut var hela sju bilar tvungna att avbryta loppet före målgång. Oddsen på ytterligare avkörningar i år är knappast höga. Först över linjen var tillslut den populäre australiensaren Daniel Ricciardo i sin Red Bull.

Deltävling 5 - Spaniens GP

Circuit de Barcelona-Catalunya, Barcelona
11-13 maj 2018
Vinnare: Lewis Hamilton

Öppningsår: 1991
Kapacitet: 140 700 åskådare
Banlängd: 4,655 km
Varv: 66

Förmodligen den bana F1-stallen känner till allra bäst då merparten av försäsongstesterna äger rum här. Gynnsamma väderförhållanden, alla typer av kurvor och långa raksträckor lockar stallen och i grund och botten är det också en grym bana. Eftersom så stor del av testerna görs här blir det dock ofta relativt små skillnader på bilarna då samtliga team i princip lyckas maximera bilens inställningar. Bilens topphastighet brukar vara extra avgörande här. Förra året vann Lewis Hamilton före Vettel efter att han förvaltat sin pole position på bästa sätt..

Deltävling 6 - Monacos GP

Circuit de Monaco, Monaco
24-27 maj 2018
Vinnare: Daniel Ricciardo

Öppningsår: 1929
Kapacitet: 37 000 åskådare
Banlängd: 3,340 km
Varv: 78

Kanske det mest prestigefyllda loppet i Formel 1. Lyx i överflöd i Monaco denna helg när Monte Carlos gator stängs av för att göra plats för F1-årets mest glamorösa tillställning. Förra året avgick Vettel med segern framför finske teamkamraten Kimi Räikkönen. Banan är smal, nästan helt utan avåkningsområden och är med sina dryga 3300 meter kortast av samtliga. Det gör att Circuit de Monaco är väldigt svår att köra om på och ställer extremt höga krav på förarna. Starten är särskilt viktig för att inte trassla in sig på de smala gatorna. Trots de många kurvorna kommer bilarna ändå upp i så hög fart att samtliga lock på avloppsbrunnarna måste svetsas fast för att inte ryckas upp av bilarnas aerodynamik under loppet.

Deltävling 7 - Kanadas GP

Circuit Gilles Villeneuve, Montreal
8-10 juni 2018
Vinnare: Sebastian Vettel

Öppningsår: 1978
Kapacitet: 100 000 åskådare
Banlängd: 4,361 km
Varv: 70

Kanske mest känd för sin “Wall of Champions” där mängder av mästare, bland annat Gilles VIllenueve själv, fått bryta efter att ha gått i muren mellan kurva 12 och 13. Lyckligtvis utan större skador. Inför 2017 var dock arrangörerna på order av FIA tillslut tvungna att korrigera vinkeln på kurvans utgång för att minska olycksrisken. Loppet är annars präglat av flera långa raksträckor och kan man hålla sig inom DRS-avstånd ut ur kurvorna finns ofta goda möjligheter att ta sig förbi på efterföljande rakor. Banan är belägen på Ile de Notre Dame, en konstgjord ö mitt i Saint Lawrence-floden i Montreal.

Deltävling 8 - Frankrikes GP

Circuit Paul Ricard, Le Castellet
22-24 juni 2018
Vinnare: Lewis Hamilton

Öppningsår: 1970
Kapacitet: 90 000 åskådare
Banlängd: 5,842 km
Varv: 53

Malaysias GP har utgått och istället gjort plats för både Frankrikes och Tysklands GP. Först ut är Frankrike där klassiska Circuit Paul Ricard är tillbaka i F1-kalendern för första gången sedan 1990! Då var det Alain Prost som körde hem segern i sin Ferrari efter att Nigel Mansell tappat från pole position. Största förändringen sedan dess är förmodligen att den extremt långa raksträckan på 1.8 km har delats av med en chikan vilket ger ytterligare en fin omkörningsmöjlighet.

Deltävling 9 - Österrikes GP

Red Bull Ring, Spielberg
29 juni-1 juli 2018
Vinnare: Max Verstappen

Öppningsår: 1970
Kapacitet: 40 000 åskådare
Banlängd: 4,326 km
Varv: 71

Red Bull Ring, tidigare känd som A1-Ring, har bara åtta kurvor totalt. Ingen annan bana har färre. Det gör det som upplagt för snabb racing med långa raksträckor där förarna får lyfta på vingen och utnyttja DRS. Förarna brukar ligga på full gas nära 70 procent av loppet. Trots att det bara finns åtta kurvor kan dock flera, speciellt under regniga förhållanden, vara riktigt luriga då de dessutom sluttar nedåt. En av de mest omdiskuterade händelserna inträffade år 2002 när Rubens Barrichello i princip stannade några meter före mållinjen för att släppa förbi teamkamraten Schumacher i jakt på VM-titeln. Värt att notera är också att “hemmateamet” Red Bull Racing, även om de är baserade i Storbritannien, aldrig vunnit här.

Deltävling 10 - Storbritanniens GP

Silverstone Circuit, Silverstone
6-8 juli 2018
Vinnare: Sebastian Vettel

Öppningsår: 1948
Kapacitet: 150 000 åskådare
Banlängd: 5,891 km
Varv: 52

Tillsammans med Barcelona lite av en hemmaplan för många stall. Hela sju team har sin bas i Storbritannien. Känd för den snabba säregna kurvkombinationen Maggot, Beckets och Chapel är detta en av de stora höjdpunkterna på året när F1 kommer "hem". Banan har genom åren framförallt gynnat bilar med hög toppfart men har precis som många andra byggs om för att sänka farten och på så vis minska olycksrisken. Silverstone byggdes från början som bas för de allierades bombplan under andra världskriget men gjordes sedan om för motorsport. År 1950 stod Silverstone som värd för det första Formel 1-loppet någonsin.
 

Deltävling 11 - Tysklands GP

Hockenheimring, Baden-Württemberg
20-22 juli 2018
Vinnare: Lewis Hamilton

Öppningsår: 1932
Kapacitet: 120 000 åskådare
Banlängd: 4,571 km
Varv: 67

Hockenheimring gör även den comeback på årets program. Banan var dock med så sent som 2016 då Nico Rosberg vann i sin Mercedes. Både team samt förare är således redan välbekanta med Tysklands nygamla Grand Prix. Banan har byggts om och kortats ner flertalet gånger för att få ned de från början extremt höga farterna och på så vis minska olycksrisken. En av de mer noterbara händelserna från denna klassiska bana var när Alain Prost år 1986 fick slut på bensin på sista varvet och till publikens stora förtjusning försökte putta bilen i mål på egen hand.

Deltävling 12 - Ungerns GP

Hungaroring, Budapest
27-29 juli 2018
Vinnare: Lewis Hamilton

Öppningsår: 1986
Kapacitet: 70 000 åskådare
Banlängd: 4,381 km
Varv: 70

Som första F1-lopp någonsin att ta plats bakom järnridån var Ungerns Grand Prix 1986 en milstolpe i historien. Loppet, som vanns av brassen Nelson Piquet, har funnits med i kalendern sedan dess. Är det någonstans man skall åka för att se sporten live är det här då nära 80 procent av banan är synlig från huvudläktaren på grund av dess upphöjda placering. Då banan bara används en gång per år brukar greppet vara sådär och det går generellt som snabbast under loppets sista varv då bilarnas däck tryckt ned gummi i asfalten. Det gör det också svårt att köra om då förarna måste lämna den “vanliga” racelinjen för ouppkörda spår med sämre grepp. En bra startposition är därför extra viktig här.

Deltävling 13 - Belgiens GP

Circuit de Spa-Francorchamps, Liege
24-26 augusti 2018
Vinnare: Sebastian Vettel

Öppningsår: 1922
Kapacitet: 70 000 åskådare
Banlängd: 7,004 km
Varv: 44

Klassiska Spa stoltserar med F1-cirkusens längsta bana i vad som anses vara den förmodligen bästa racingbanan i hela världen. Circuit de Spa har allt förutom optimala väderförhållanden. Banan är belägen i det belgiska bergsområdet Ardennerna vilket ofta ger väldigt oförutsägbart väder och rejäla regnskurar. Det är knappt pengarna tillbaka på att regndäcken måste på någon gång under loppet. Under en period i Spas långa GP-historia kom det regn 20 år i rad. Michael Schumacher, som kallat banan för den bästa i världen, tog här sin allra första av vad som skulle bli totalt 91 segrar.

Deltävling 14 - Italiens GP

Autodromo Nazionale Monza, Monza
31 augusti-2 september 2018
Vinnare: Lewis Hamilton

Öppningsår: 1922
Kapacitet: 113 860 åskådare
Banlängd: 5,793 km
Varv: 53

Ikoniska Monza i utkanten av Milano byggdes 1922 och är således den första specialbyggda racerbanan fortfarande i bruk i världen. Ferraris hemmaplan bjuder så gott som alltid på ett knallrött publikhav, makalös atmosfär och spektakulär racing. Kombinationen av långa raksträckor och smala chikaner är en utmaning för både förare och bilar som kräver full gas nära 75 procent av tiden.

Deltävling 15 - Singapores GP

Marina Bay Circuit, Singapore
14-16 september 2018
Vinnare: Lewis Hamilton

Öppningsår: 2008
Kapacitet: 90 000 åskådare
Banlängd: 5,073 km
Varv: 61

Marina Bay Circuit är speciell på så vis att det är det enda lopp som körs nattetid och är med det ensam i sitt slag på Formel 1-kartan. Som en av de nyaste banorna på touren har Singapores GP, med stadens imponerande skyline i bakgrunden snabbt etablerat sig som en favorit bland sponsorerna. Bland förarna fick dock loppet till en början utstå hård kritik där kurva 10 kallats för “den värsta kurvan i hela Formel 1”. Kritiken gjorde tillslut att den byttes ut inför 2013. Förra året bjöds vi på dramatik direkt då Vettel körde ihop med Verstappen och teamkamraten Räikkönen direkt efter start vilket ledde till att samtliga tre fick bryta loppet. Banan är annars lite av en favorit för just Sebastian Vettel som med fyra segrar har fler än någon annan här.

Deltävling 16 - Rysslands GP

Sotji Autodrom, Sotji
28-30 september 2018
Vinnare: Lewis Hamilton

Öppningsår: 2014
Kapacitet: 55 000 åskådare
Banlängd: 5,853 km
Varv: 53

Rysslands GP, som är inne på sitt femte år i kalendern, har ännu inte hittat ett fast datum i schemat. I år körs loppet i september efter att de två senaste säsongerna ha körts under våren. Banan, som är tredje längst av alla, slingrar sig mellan arenorna från stadens vinter-OS 2014 och kombinerar flera långa raksträckor med snabba flacka kurvor. Detta öppnar upp fina DRS-möjligheter och gör tävlingen till en av de snabbaste. Någonstans här, runt lopp 16-17, kan vi också förväntas få se utfallen av teamens olika taktiker för säsongen. De nya motorreglerna tillåter max tre motorbyten per säsong men framförallt stallen med Renault som motorleverantör har pratat om att göra ett extra byte och medvetet ta straffet i form av sista plats på startgriden. Detta för att kunna maximera motorns effekt snarare än att rikta in sig på pålitlighet för att klara fler lopp.

Deltävling 17 - Japans GP

Suzuka International Circuit, Suzuka
5-7 oktober 2018
Vinnare: Lewis Hamilton

Öppningsår: 1962
Kapacitet: 155 000 åskådare
Banlängd: 5,807 km
Varv: 53

Suzuka är även den en av de snabbaste under året. Banan, som i grunden påminner om en åtta på så vis att en sektion passerar över den andra på en liten bro, är notoriskt hård på däcken. Det gör att körriktningen går både med- och moturs. Layouten gör även plats för många fina kurvor längs vägen och bilarnas downforce och kurvhantering är helt avgörande runt det ikoniska pariserhjulet i anslutning till banan. Är bortsett från Monaco kanske den mest krävande banan för förarna under året.

Deltävling 18 - USA:s GP

Circuit of the Americas, Austin
19-21 oktober 2018
Vinnare: Kimi Räikkönen

Öppningsår: 2012
Kapacitet: 120 000 åskådare
Banlängd: 5,516 km
Varv: 56

Amerikanarna kan sannerligen göra show av sport och det är helt ny nivå på evenemanget runt omkring loppet  när F1-cirkusen tar sig till Texas. Woody Harrelson och Owen Wilson var förra årets frontfigurer som gav ytterligare stjärnglans till loppet som vanns av Lewis Hamilton. Banan bjuder annars på lite luriga förutsättningar med höjdskillnader på som mest 40 meter vilket förarna inte är särskilt vana vid. Vi får också se många av de mer kända delarna från andra banor som Silverstone och Hockenheim då Circuit of the Americas, som anlades 2012, är lite av en “Best of” vad gäller layout. Flertalet kurvor är breddade för att öppna upp fler racinglinjer och oddsen för att få se omkörningar kan knappast bli bättre. Amerikanarna gör allt för en bra show!

Deltävling 19 - Mexikos GP

Autódromo Hermanos Rodríguez, Mexiko City
26-28 oktober 2018
Vinnare: Max Verstappen

Öppningsår: 1962
Kapacitet: 110 000 åskådare
Banlängd: 4,304 km
Varv: 71

Efter 25 års frånvaro gjorde Mexikos GP år 2015 återigen entré i motorsportens finrum. Med en gammal baseboll-arena som huvudläktare är det kanske den häftigaste banan av dem alla. Säkert är i alla fall att den på dryga 2200 meters höjd är högst belägen av samtliga på programmet och alltid bjuder på en fantastiskt publikfest. Efter en kollision redan på första varvet med närmsta titelkonkurrenten Sebastian Vettel var det här Lewis Hamilton, med en fjärdeplats, kunde säkra VM-titeln förra året. Otroligt nog så säkrade Hamilton VM-titeln i Mexiko även 2018 och detta efter en fjärdeplats likt i fjol.

Deltävling 20 - Brasiliens GP

Autódromo José Carlos Pace, São Paulo
9-11 november 2018
Vinnare: Lewis Hamilton

Öppningsår: 1940
Kapacitet: 60 000 åskådare
Banlängd: 4,304 km
Varv: 71

Sao Paulos Grand Prix, också känd som Interlagos, brukar bli en riktig folkfest med snudd på karnevalstämning. Banan, asfalten och dess faciliteter må vara slitna, men bland förarna ses loppet som ett av de roligaste att köra på hela året. Autodromen har ofta legat sist i kalendern och har bjudit på stor dramatik genom åren. Under slutsekunderna av 2008 års säsong fick vi se Lewis Hamilton stjäla både raceseger och VM-titel från den brasilianske hemmaföraren Felipe Massa i banans sista kurva. Hamilton tog här sin första seger när VM-titeln redan var säkrad, lite anmärkningsvärt. Dessutom tog Mercedes hem konstruktörsmästerskapet för femte året i följd.
 

Deltävling 21 - Abu Dhabis GP

Yas Marina Circuit, Abu Dhabi
23-25 november 2018
Vinnare: Lewis Hamilton

Öppningsår: 2009
Kapacitet: 60 000 åskådare
Banlängd: 5,554 km
Varv: 55

Cirkusen avslutas som vanligt i Abu Dhabi där skrytbygget för 10 miljarder Yas Marina sedan 2014 fått äran att årligen stänga F1-säsongen. Det är dock sällan själva titelracet avgjorts här då mästaren på senare tid ofta korats med 2-3 lopp kvar att köra. Ett och annat nervkittlande race har dock körts här där inte minst år 2010 sticker ut. Också då årets sista tävling där inte mindre än fyra förare gjorde upp om VM-titeln. Bucklan kneps av Sebastian Vettel i hans första av vad som skulle bli fyra raka titlar. I och med de nya motorreglerna och det faktum att det finns fler gummiblandningar att välja på bland däcken från Pirelli finns på förhand alla förutsättningar för ett spännande avgörande även i år! Redan krönte världsmästaren Lewis Hamliton lyckades köra hem segern även i Abu Dhabi och tog därmed säsongens 11:e seger. En oerhört imponerande säsong av britten! Detta var även Marcus Ericssons sista race i Formel 1 för den här gången åtminstone. Ericsson tvingades tyvärr bryta loppet. Det är sedan tidigare klart att Marcus nästa år kommer att köra IndyCar för teamet Schmidt Peterson Motorsports.

Spela på F1, vinnare av racen, VM, Marcus Ericsson och mycket mer på Oddset.

Till startsidan för Formel 1.